
Waarom zijn kortingen zo populair?
Met kortingen kunnen we niet alleen geld besparen, ze geven ons ook een gelukkig gevoel. Uit een onderzoek uit 2012 in de VS bleek dat mensen die een kortingsbon van $ 10 ontvingen, een toename van 38% in gelukshormonen ervoeren.
Interessante cijfers over kortingen:
- In een enquête uit 2013 onder 10.009 mensen zei 51% van de respondenten dat ze werden beïnvloed door een korting bij het online winkelen.
- Uit gegevens van BIA/Kelsey blijkt dat kortingen de totale omzet van hun klanten met 17,7% verhoogden.
- Statistieken van VoucherCloud tonen aan dat 57% van de shoppers gemotiveerd is om hun eerste aankoop te doen bij een onbekende e-retailer wanneer ze een kortingsvoucher krijgen aangeboden.
Bron: HuffPost

Source: Firstversions.com
Hoe gebruiken we de kortingen in de e-shop?
In de e-shop verdelen we de kortingsbonnen op basis van hun gebruik:
- Acquisitie – dankzij hen krijgen we nieuwe klanten
- Retentie – daarmee motiveren we klanten die al bij ons hebben gekocht om opnieuw te kopen
- Parasitair – ze bewegen zich vrij op internet (de vraag is: zou een bestelling worden geplaatst zonder dit soort voucher?)
Zoals u waarschijnlijk uit de vorige regels kunt zien, zijn acquisitie- en retentiekortingen degene die we willen. We willen in de meeste gevallen geen parasitaire kortingen.
Wat zijn de meest voorkomende kortingen?
- Koop er een, krijg er een gratis (producten met een hoge marge)
- Percentage
- Vast bedrag
- Cadeau bij een bestelling (een licht cadeau dat geen invloed heeft op de verzendkosten en niet veel kost)
- Gratis verzending
- Kwantumkortingen

Source: Depositphotos
Kortingsstrategieën:
- Het werven van nieuwe klanten.
- Uitverkoop van oude voorraad of seizoensproducten.
- Klanten aanmoedigen om meer dan een minimumbedrag uit te geven.
- De klant terug naar de winkel krijgen na het verlaten van het winkelmandje.
- Volgen en rapporteren over marketingcampagnes.
Gepersonaliseerde loyaliteitskortingen: Als u de voorkeuren van uw klanten kent, kunt u ze bereiken met een gepersonaliseerde korting.
Korting voor nieuwe klanten: Promoot de kortingsbon extern, maar alleen bij nieuwe klanten.
Tips voor het opbouwen van een korting:
- Voor nieuwe klanten zijn algemene kortingen op alle producten aantrekkelijker.
- Voor duurdere producten is het beter om een waardekorting aan te bieden dan een procentuele korting.
- Gebruik voor goedkopere producten afgeronde bedragen; gebruik voor duurdere producten “Bata-prijzen”.
De psychologie van kortingen is effectief omdat ze uw klanten een goed gevoel geven en meer gemotiveerd zijn om te kopen. Maar als u deze strategieën gaat gebruiken, zorg er dan voor dat u dit strategisch doet en geen tijd of geld verspilt.