3 min. lezen

De kunst van kortingsbonnen en waarom we er zo dol op zijn?

Als je kortingsbon zegt, denken de meesten van ons aan een klein stukje papier met een code waarmee we geld kunnen besparen tijdens het winkelen. Maar weet u welk wereldwijd bedrijf als eerste een kortingsbon heeft gedrukt en verspreid? Het was Coca-Cola in 1887.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
De kunst van kortingsbonnen en waarom we er zo dol op zijn?
Bron: Depositphotos

Waarom zijn kortingen zo populair?

Met kortingen kunnen we niet alleen geld besparen, ze geven ons ook een gelukkig gevoel. Uit een onderzoek uit 2012 in de VS bleek dat mensen die een kortingsbon van $ 10 ontvingen, een toename van 38% in gelukshormonen ervoeren.

Interessante cijfers over kortingen:

  • In een enquête uit 2013 onder 10.009 mensen zei 51% van de respondenten dat ze werden beïnvloed door een korting bij het online winkelen.
  • Uit gegevens van BIA/Kelsey blijkt dat kortingen de totale omzet van hun klanten met 17,7% verhoogden.
  • Statistieken van VoucherCloud tonen aan dat 57% van de shoppers gemotiveerd is om hun eerste aankoop te doen bij een onbekende e-retailer wanneer ze een kortingsvoucher krijgen aangeboden.

Bron: HuffPost

Source: Firstversions.com

Hoe gebruiken we de kortingen in de e-shop?

In de e-shop verdelen we de kortingsbonnen op basis van hun gebruik:

  • Acquisitie – dankzij hen krijgen we nieuwe klanten
  • Retentie – daarmee motiveren we klanten die al bij ons hebben gekocht om opnieuw te kopen
  • Parasitair – ze bewegen zich vrij op internet (de vraag is: zou een bestelling worden geplaatst zonder dit soort voucher?)

Zoals u waarschijnlijk uit de vorige regels kunt zien, zijn acquisitie- en retentiekortingen degene die we willen. We willen in de meeste gevallen geen parasitaire kortingen.

Wat zijn de meest voorkomende kortingen?

  • Koop er een, krijg er een gratis (producten met een hoge marge)
  • Percentage
  • Vast bedrag
  • Cadeau bij een bestelling (een licht cadeau dat geen invloed heeft op de verzendkosten en niet veel kost)
  • Gratis verzending
  • Kwantumkortingen

Source: Depositphotos

Kortingsstrategieën:

  • Het werven van nieuwe klanten.
  • Uitverkoop van oude voorraad of seizoensproducten.
  • Klanten aanmoedigen om meer dan een minimumbedrag uit te geven.
  • De klant terug naar de winkel krijgen na het verlaten van het winkelmandje.
  • Volgen en rapporteren over marketingcampagnes.

Gepersonaliseerde loyaliteitskortingen: Als u de voorkeuren van uw klanten kent, kunt u ze bereiken met een gepersonaliseerde korting.

Korting voor nieuwe klanten: Promoot de kortingsbon extern, maar alleen bij nieuwe klanten.

Tips voor het opbouwen van een korting:

  • Voor nieuwe klanten zijn algemene kortingen op alle producten aantrekkelijker.
  • Voor duurdere producten is het beter om een waardekorting aan te bieden dan een procentuele korting.
  • Gebruik voor goedkopere producten afgeronde bedragen; gebruik voor duurdere producten “Bata-prijzen”.

De psychologie van kortingen is effectief omdat ze uw klanten een goed gevoel geven en meer gemotiveerd zijn om te kopen. Maar als u deze strategieën gaat gebruiken, zorg er dan voor dat u dit strategisch doet en geen tijd of geld verspilt.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
Kortingen gebruiken als een professional: 6 kortingsprijsstrategieën
9 min. lezen

Kortingen gebruiken als een professional: 6 kortingsprijsstrategieën

Weet je wat me gek maakt? Een winkel binnenlopen en “50% KORTING OP ALLES!” over het raam gepleisterd. Mijn eerste gedachte is geen opwinding – het is achterdocht. Wat is er mis met dit spul dat ze het praktisch moeten weggeven? Dit is het ding dat de meeste winkeleigenaren niet snappen. Kortingsprijsstrategieën gaan niet over […]

Muhammed Tüfekyapan Muhammed Tüfekyapan
E-commerce strategist and Shopify expert I Founder, Growth Suite I Growth Hacking Studio
De 10 beste affiliate marketingstrategieën
8 min. lezen

De 10 beste affiliate marketingstrategieën

Affiliate marketing is naar voren gekomen als een krachtig kanaal om inkomsten te genereren, waardoor marketeers passief inkomen kunnen verdienen door producten te promoten en commissies op verkopen te verdienen. De sleutel tot het ontsluiten van het potentieel ligt echter in het toepassen van de juiste strategieën die zijn afgestemd op uw publiek en niche. […]

Kristýna Gröbnerová Kristýna Gröbnerová
Affiliate Manager, Selltoro
Affiliate marketingtrends die de toekomst van digitale reclame vormgeven
10 min. lezen

Affiliate marketingtrends die de toekomst van digitale reclame vormgeven

Affiliate marketing is een snelle industrie waar bijhouden niet optioneel is – het is een must. Innovaties in technologie, veranderende consumentengewoonten en veranderende marketingomgevingen blijven de regels voor betrokkenheid herdefiniëren. Wat gisteren werkte, werkt morgen misschien niet meer, dus weten wat er aan de hand is, is cruciaal om in het spel te blijven. Laten we, […]

Milan Novakovic Milan Novakovic
Founder & CEO, HIREQUARTERS