2 min. lezen

De groei van de Zwitserse e-commercemarkt bereikt $ 14.2 miljard in 2024

Volgens het meest recente rapport van de ECDB is de Zwitserse e-commercemarkt de 28e grootste ter wereld, met een verwachte omzet van 14,2 miljard dollar in 2024. De markt zag in 2022 een omzetdaling van 3% als gevolg van een sterke COVID-gedreven expansie in voorgaande jaren.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
De groei van de Zwitserse e-commercemarkt bereikt $ 14.2 miljard in 2024
Bron: Depositphotos

Zwitserse e-commercecategorieën tonen dominantie op het gebied van elektronica

De ECDB voorspelt een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 4,5% tussen 2024 en 2028. Deze markt zal naar verwachting in 2028 een waarde van 17 miljard dollar bereiken.

De verwachte groei van de Zwitserse markt met 10,4% in 2024 komt overeen met de wereldwijde groeiraming voor hetzelfde jaar.

Met 27,3% van de Zwitserse e-commerce-inkomsten is elektronica de meest voorkomende categorie in de gegevens van ECDB, gevolgd door:

  • Mode (23,7%)
  • Hobby & Vrije tijd (15,1%)
  • Kruidenierswinkel (14,0%)
  • Meubels en huiswerk (9,3%)
  • Verzorgingsproducten (7,1%)
  • Doe-het-zelf (3,5%)
switzerland net ecommerce revenue split by category

Source: ecommercedb.com/ECDB

Het rapport constateert een kleine verschuiving naar elektronica en kruidenierswaren tussen 2020 en 2025, ondanks het feit dat de algehele categorieverdeling relatief stabiel is gebleven.

Adoptie en topretailers

De penetratiegraad van de online detailhandel in Zwitserland is momenteel 14% en zal naar verwachting in 2025 15,8% bedragen, wat nog steeds lager is dan het wereldwijde gemiddelde en dat van zijn buren, Oostenrijk en Duitsland.

Het percentage verlaten winkelwagentjes in 2023 is 8.4%, het aantal toevoegingen aan winkelwagentje is 11.4% en de conversieratio’s zijn 3%, volgens ECDB’s analyse van KPI’s voor conversietrechters.

Volgens de krant waren de top vijf Zwitserse online retailers in 2023 :

  • Digitec.ch (met een jaaromzet van 1,05 miljard dollar)
  • Galaxus.ch (met US $ 1.02 miljard)
  • Zalando.ch (met US $ 0.82 miljard)
  • Brack.ch
  • Apple.com
Switzerland net sales in 2023

Source: ecommercedb.com/ECDB

De drie grootste winkels hebben samen een marktaandeel van 26,3% in de top 100 winkels.

Zwitserse e-commerce topmarktplaatsen

Amazon leidt de Zwitserse e-commercemarkt in termen van marktprestaties, met een GMV van 1,83 miljard dollar, volgens de ECDB.

Na Amazon hebben Digitec en Galaxus GMV’s van respectievelijk 1,48 miljard dollar en 1,44 miljard dollar.

Het rapport wijst erop dat GMV (Gross Merchandise Value) zowel verkopen aan eerste als derde partijen omvat, samen met belastingen, verzendkosten en andere kosten voordat rekening wordt gehouden met inhoudingen zoals kortingen of retourzendingen.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
Hoe Mobile Commerce Community Marketing zorgt voor een hogere ROI dan traditionele kanalen
5 min. lezen

Hoe Mobile Commerce Community Marketing zorgt voor een hogere ROI dan traditionele kanalen

Mobiele applicaties beleven een van hun meest stabiele en tegelijkertijd meest winstgevende jaren. Na de pandemische hausse en de daaropvolgende correctie is de markt gestabiliseerd. Uit de cijfers blijkt dat de aandacht en het geld van gebruikers zich meer dan ooit tevoren op mobiel concentreren, waardoor mobile commerce community marketing de belangrijkste onderscheidende factor is […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Artikel lezen
Hoewel de budgetten voor B2B-advertenties groeien, worstelen marketeers nog steeds met efficiëntie
4 min. lezen

Hoewel de budgetten voor B2B-advertenties groeien, worstelen marketeers nog steeds met efficiëntie

Bedrijven geven meer uit aan reclame, maar de resultaten blijven vaak achter. Groeiende digitale advertentiebudgetten alleen zijn niet genoeg. Aankoopbeslissingen worden complexer, traditionele benaderingen werken niet meer en reclame schiet het doel voorbij. Een nieuw wereldwijd onderzoek laat zien waarom een rendement op de investering in B2B-marketing uitblijft. Laten we eens kijken wat marketeers eraan […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+