Zwitserse e-commercecategorieën tonen dominantie op het gebied van elektronica
De ECDB voorspelt een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 4,5% tussen 2024 en 2028. Deze markt zal naar verwachting in 2028 een waarde van 17 miljard dollar bereiken.
De verwachte groei van de Zwitserse markt met 10,4% in 2024 komt overeen met de wereldwijde groeiraming voor hetzelfde jaar.
Met 27,3% van de Zwitserse e-commerce-inkomsten is elektronica de meest voorkomende categorie in de gegevens van ECDB, gevolgd door:
- Mode (23,7%)
- Hobby & Vrije tijd (15,1%)
- Kruidenierswinkel (14,0%)
- Meubels en huiswerk (9,3%)
- Verzorgingsproducten (7,1%)
- Doe-het-zelf (3,5%)
Het rapport constateert een kleine verschuiving naar elektronica en kruidenierswaren tussen 2020 en 2025, ondanks het feit dat de algehele categorieverdeling relatief stabiel is gebleven.
Adoptie en topretailers
De penetratiegraad van de online detailhandel in Zwitserland is momenteel 14% en zal naar verwachting in 2025 15,8% bedragen, wat nog steeds lager is dan het wereldwijde gemiddelde en dat van zijn buren, Oostenrijk en Duitsland.
Het percentage verlaten winkelwagentjes in 2023 is 8.4%, het aantal toevoegingen aan winkelwagentje is 11.4% en de conversieratio’s zijn 3%, volgens ECDB’s analyse van KPI’s voor conversietrechters.
Volgens de krant waren de top vijf Zwitserse online retailers in 2023 :
- Digitec.ch (met een jaaromzet van 1,05 miljard dollar)
- Galaxus.ch (met US $ 1.02 miljard)
- Zalando.ch (met US $ 0.82 miljard)
- Brack.ch
- Apple.com
De drie grootste winkels hebben samen een marktaandeel van 26,3% in de top 100 winkels.
Zwitserse e-commerce topmarktplaatsen
Amazon leidt de Zwitserse e-commercemarkt in termen van marktprestaties, met een GMV van 1,83 miljard dollar, volgens de ECDB.
Na Amazon hebben Digitec en Galaxus GMV’s van respectievelijk 1,48 miljard dollar en 1,44 miljard dollar.
Het rapport wijst erop dat GMV (Gross Merchandise Value) zowel verkopen aan eerste als derde partijen omvat, samen met belastingen, verzendkosten en andere kosten voordat rekening wordt gehouden met inhoudingen zoals kortingen of retourzendingen.