Cross-channel marketing voor e-commerce gaat niet alleen over het gebruik van meerdere platforms om klanten te betrekken. Het gaat om het creëren van een naadloze en consistente ervaring op alle contactpunten. In tegenstelling tot multi-channel marketing, waarbij kanalen er vaak niet in slagen hiaten te voorkomen, integreren cross-channelstrategieën interacties zodat klanten gedurende hun hele reis gepersonaliseerde en relevante berichten ontvangen, ongeacht het platform.
Terwijl multi-channel marketing het gebruik van meerdere kanalen inhoudt zonder integratie ertussen, zorgt cross-channel marketing voor een verbonden ervaring via alle kanalen die de klant gebruikt.
Strategieën aanpassen aan de groeifase van het bedrijf
De effectiviteit van cross-channel marketing voor e-commerce hangt nauw samen met de groeifase van het bedrijf. Voor kleine bedrijven is het van cruciaal belang om kosteneffectieve kanalen te gebruiken, zoals pushmeldingen, in-app-berichten en e-mail.
“Het lijkt erop dat bedrijven in hun eerste groeifase prioriteit geven aan kosteneffectiviteit door gebruik te maken van goedkope kanalen zoals pushmeldingen, in-app, meldingsinbox en e-mail. SMS en WhatsApp hebben hogere kosten in vergelijking met de bovengenoemde kanalen en worden onderdeel van cross-channel marketing wanneer bedrijven groeien in termen van maandelijks actieve gebruikers om de investering erin te rechtvaardigen”, stelt CleverTap.
Specifieke details in regio’s of industrieën
Regionale verschillen spelen een cruciale rol in de kanaalprestaties voor e-commerce cross-channel marketing. Terwijl e-mail bijvoorbeeld dominant blijft in de VS en Europa, is sms bijzonder sterk in regio’s als China en de VS. WhatsApp heeft op zijn beurt een sterke gebruikersbasis in Zuid-Amerika en Azië. Het biedt ongeëvenaarde betrokkenheidsmogelijkheden, vooral voor e-commerce en fintech-sectoren.
Wanneer bedrijven de voorkeuren van klanten begrijpen, zullen ze beter resoneren met een lokaal publiek terwijl ze een onderling verbonden aanwezigheid behouden. Het kennen van deze details is vooral belangrijk bij het uitbreiden.
Optimaliseren van de kanaalstrategie
E-commerceprofessionals moeten hun kanalenmix optimaliseren op basis van branchespecifieke kenmerken. De game-industrie ziet bijvoorbeeld hoge betrokkenheidspercentages via webpushmeldingen, terwijl e-commerce veel baat heeft bij in-app-berichten en pushmeldingen. Omgekeerd is de financiële sector sterk afhankelijk van beveiligde kanalen zoals e-mail.
Een goed uitgevoerde cross-channel marketingstrategie voor e-commerce verhoogt niet alleen de eerste conversies, maar ook de klantbetrokkenheid en -retentie op de lange termijn. Het integreren van meerdere kanalen kan bijvoorbeeld de voltooiingspercentages van onboarding met wel 26% verhogen in de fintech-industrie en de betrokkenheid tijdens de eerste maand bij abonnementsmodellen aanzienlijk vergroten.
In de game-industrie kan het combineren van e-mail, pushmeldingen en in-app-berichten de betrokkenheid met 13% verhogen, wat de kracht van een multi-channel aanpak aantoont bij het ondersteunen van continue gebruikersinteractie.
Cross-channel marketing houdt van data
Voor e-commercebedrijven is het essentieel om datagedreven beslissingen te nemen. Door inzicht te krijgen in regionale voorkeuren, branchespecifieke kenmerken en andere hierboven genoemde details, kunt u strategieën creëren die een zinvolle betrokkenheid van de doelgroep ondersteunen. Verhoogde conversies en klantloyaliteit kunnen een prettige bonus zijn. De verwachtingen van de consument zijn inderdaad hoger dan ooit tevoren, waardoor effectieve cross-channel marketing voor e-commerce belangrijker is dan ooit.