Uit een recent internationaal onderzoek van SAS en Coleman Parkes Research blijkt dat 75% van de marketeers GenAI al gebruikt voor dagelijkse taken, maar dat de meesten zich richten op eenvoudigere toepassingen zoals contentcreatie, copywriting en redactie. Ondanks dat deze basistoepassingen wijdverbreid zijn, biedt AI veel geavanceerdere mogelijkheden die momenteel slechts een klein deel van de marketeers gebruikt.
Uit het onderzoek bleek dat 18% generatieve AI gebruikt voor publieksopbouw, 19% voor doelgroeptargeting, 16% voor het in kaart brengen van klantreizen en 14% voor prijsoptimalisatie.
Voordelen voor e-commerce
Het lijkt erop dat marketeers die generatieve AI strategisch gebruiken, indrukwekkende resultaten zien. De adoptie van GenAI gaat gepaard met verbeteringen in personalisatie (92%), klanttevredenheid en -behoud (89%), het vermogen om grote hoeveelheden gegevens te verwerken (88%) en de nauwkeurigheid van voorspellende analyses (88%).
Binnen e-commerce kunnen generatieve AI-tools de communicatie met klanten transformeren, activiteiten stroomlijnen en bedrijfsgroei stimuleren.
Marketeers verwachten hun gebruik van generatieve AI de komende één tot twee jaar uit te breiden om:
- Bespaar tijd en kosten (63%)
- Risicobeheer en compliance verbeteren (62%)
- Efficiëntere gegevensverwerking mogelijk maken (60%)
Het grootste obstakel is echter onvoldoende begrip en strategisch management door CMO’s. Privacybescherming en gegevensbeveiliging vormen ook problemen, waarbij 61% van de marketeers deze als belangrijkste uitdagingen noemt bij de invoering van GenAI. Slechts een derde van de organisaties beschikt over uitgebreide kaders voor gegevensbeheer, en minder dan 10% heeft dit voor GenAI bereikt.
Om de concurrentie voor te blijven, kunt u overwegen om nu in GenAI te investeren. Om haar potentieel volledig te benutten, moet de e-commerce-industrie investeren in het opleiden van haar leiders, waaronder CMO’s.
Bovendien zal het opbouwen van robuuste kaders voor gegevensbeheer en naleving van cruciaal belang zijn om het vertrouwen van de klant te versterken en een verantwoord AI-gebruik te waarborgen.