
Temu, de app voor discountwinkels die eigendom is van de Chinese e-commercegigant PDD Holdings, wordt geconfronteerd met klachten van consumenten dat zijn handelspraktijken in strijd zijn met een nieuwe wet op online inhoud in Europa.
De richtlijn digitale diensten van de Europese Unie verplicht onlinemarktplaatsen en tussenpersonen om illegale en schadelijke inhoud en namaakproducten op hun platforms te bestrijden. De pan-Europese consumentenorganisatie BEUC zei dat het een klacht had ingediend bij de Europese Commissie, terwijl 17 van haar leden in landen als Frankrijk, Italië en Nederland ook klachten hebben ingediend bij hun respectieve nationale autoriteiten.
“Temu is hier zelfgenoegzaam omdat het de Digital Services Act van de EU schendt”, zei BEUC-directeur-generaal Monique Goyens in een verklaring.
Temu, dat iets meer dan een jaar geleden de EU-markt betrad, zei dat het zijn service actief aanpast aan lokale praktijken en voorkeuren en zich inzet voor volledige naleving van de wet- en regelgeving van de markten waarin het actief is.
“Wat betreft de BEUC-klacht, we nemen deze zeer serieus en zullen deze grondig bestuderen. We hopen onze dialoog met de relevante belanghebbenden voort te zetten om de service van Temu voor consumenten te verbeteren”, aldus het bedrijf in een verklaring.