
De impact van reclame gaat verder dan alleen klantenwerving en speelt een cruciale rol in de groei van het bedrijf. Driekwart van de ondervraagde bedrijven meldde dat hun advertentie-inspanningen een belangrijke rol hebben gespeeld bij het uitbreiden van hun activiteiten in het VK. Bovendien merkte meer dan de helft van de respondenten op dat reclame heeft bijgedragen aan hun internationale bedrijfsuitbreiding en merkherkenning.
Deze positieve resultaten hebben invloed gehad op de advertentiebudgetten. Van de ondervraagde Britse KMO’s behield iets meer dan een derde hun budget van het voorgaande jaar, terwijl meer dan de helft hun advertentie-uitgaven had aangepast om hun inspanningen voor merkopbouw te ondersteunen.
Uit het onderzoek bleek dat bijna driekwart van de 600 ondervraagde kmo’s actief investeert in reclame om hun merk en bedrijf een boost te geven. Toch geeft een aanzienlijke minderheid, bijna dertig procent, geen geld uit aan reclamecampagnes. Op de vraag waarom ze niet adverteerden, waren de meest gemelde antwoorden hoge kosten en teleurstellende rendementen op eerdere inspanningen.

Source: Depositphotos
In een reactie op de bevindingen herhaalde Ludovic de Valon, Director of Global SMB Marketing bij Amazon Ads, hun inzet om marketing voor het MKB te vereenvoudigen. Hij onderstreepte hun inspanningen om uitdagingen te overwinnen door middel van goedkope toegangspunten, gesloten meetsystemen en efficiënte productpresentatie aan een breed klantenbestand, allemaal gericht op het ondersteunen van bedrijfsgroei en merkopbouw.
Dit onderzoek onderstreept het toenemende belang van reclame in het MKB voor bedrijfsontwikkeling en merkvestiging, en benadrukt ook de uitdagingen waarmee sommige bedrijven worden geconfronteerd bij het benutten van dit instrument voor groei.