21 min. lezen

Beste digitale marketingstrategieën voor kleine bedrijven in 2025

Ervaring met tal van e-shops laat zien hoe technologie en relaties groei stimuleren. Voor 2025 zijn bewezen strategieën onder meer SEO, AI, contentmarketing, PPC en gemeenschapsopbouw - de meeste vereisen alleen tijd en moeite, geen grote budgetten. Nu AI essentieel is om concurrerend te blijven, laten we eens kijken naar de meest effectieve benaderingen van Selltoro's expert, Jan Janouškovec.

Jan Janouškovec
Jan Janouškovec
CEO, Selltoro
Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Beste digitale marketingstrategieën voor kleine bedrijven in 2025
Bron: Depositphotos

Digitale marketingstrategieën die werken voor kleine bedrijven

Mijn ervaring met tal van kleine en middelgrote e-shops heeft me laten zien hoe krachtige technologie, in combinatie met echte relaties, succesvol kan zijn. In 2025 zijn de meest effectieve digitale marketingstrategieën voor de groei van kleine bedrijven : gebruik maken van SEO, AI, inhoud, PPC en het versterken van zakelijke doelen van de gemeenschap. Het beste is dat niet al te veel van deze technieken een aanzienlijke investering vereisen, behalve tijd en moeite. De digitale marketingstrategieën voor startende kleine bedrijven zijn noodzakelijk omdat ze de basis vormen voor succes op de lange termijn. Om relevant te blijven, is het omarmen van nieuwe strategieën en het integreren van AI-tools niet langer een keuze, maar een MUST.

In dit artikel presenteer ik enkele van de meest effectieve digitale marketingstrategieën voor kleine bedrijven waar kleine bedrijven het komende jaar van kunnen profiteren.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Een van de belangrijkste onderdelen van de digitale marketingstrategieën voor kleine bedrijven in 2025 is zoekmachineoptimalisatie (SEO).  De moderne wereld verschuift voortdurend naar een digitale omgeving, waardoor het voor bedrijven essentieel is om gemakkelijk gevonden te worden door potentiële klanten. Gelukkig kan SEO goedkoop! Er zijn veel gratis tools, zoals Google Search Console, Google Analytics en Ubersuggest. Met deze tools kan het letterlijk moeiteloos zijn om een gratis niche-zoekwoordenlijst te maken.

Een effectieve SEO richt zich op:

  • On-page SEO omvat het optimaliseren van metatitels, beschrijvingen, headers en het opnemen van de gekozen trefwoorden in de inhoud.
  • Off-page SEO omvat linkbuilding en helpt bij het vergroten van de zichtbaarheid van het merk op sociale platforms voor betere rankings.
  • Technische SEO omvat snel laden en gebruiksvriendelijke korte sjablonen die helpen bij het voldoen aan SEO-normen.

Dit is hoe kleine bedrijven ook gemakkelijk hun klantenkring en het organische verkeer naar hun website kunnen vergroten.

Bovendien, zo heeft Al Sefati, CEO van Clarity Digital gezegd, is het essentieel om te focussen op het optimaliseren voor spraakgestuurd en visueel zoeken. Tegenwoordig zijn mensen geobsedeerd door Siri, Alexa, Google Lens en dus moet je bijblijven. Bedrijven moeten ervoor zorgen dat hun afbeeldingen gedetailleerde alt-teksten bevatten, werken met gestructureerde gegevens om meer zichtbaarheid van de inhoud te garanderen en, belangrijker nog, de inhoud spraakzaam maken voor een betere afstemming op gesproken zoekopdrachten.

Search engine optimisation

Source: Depositphotos

Technieken voor on-page optimalisatie

On-page optimalisatie verbetert verschillende websitecomponenten om de klantervaring te verbeteren en tegelijkertijd de webervaring van het bedrijf te vergroten. Elementen zoals metatags, headers en afbeeldingen moeten worden verfijnd zodat zoekmachines uw website kunnen prioriteren.

Belangrijkste strategieën voor optimalisatie op de pagina:

  • Meta Tags en Beschrijvingen: Moz geeft aan dat meta titels en beschrijvingen een cruciale rol spelen in een SEO strategie. Als je wilt dat je content rankt en relevant blijft, is het belangrijk om strategische zoekwoorden te gebruiken.

👉🏽 Voor dit artikel kunnen we ons bijvoorbeeld richten op een zin als ‘digitale marketingstrategieën voor de groei van kleine bedrijven‘.

  • Beeldoptimalisatie: Google stelt voor om de bestandsnaam te beschrijven, evenals de alt-tekstafbeelding om de indexering te verbeteren en de kans te vergroten dat een website toegankelijk is voor gebruikers met een handicap.
  • Mobiele en snelheidsoptimalisatie: Tegenwoordig zijn mensen sterk afhankelijk van technologie. Het is dus veilig om te zeggen dat een website snel laadt en mobielvriendelijk is. Google hecht belang aan prestaties, interactie en het algemene uiterlijk. Deze factoren worden Core Web Vitals genoemd.

Contentstrategie voor SEO

Het is bewezen dat goede inhoud vertrouwen wekt en uw gelederen versterkt, waardoor ze echt belangrijk zijn voor SEO-doeleinden.

🚀 Tips voor SEO-contentstrategie:

  • Trefwoordintegratie: Tools zoals Google Keyword Planner stellen u in staat om een verscheidenheid aan zoekwoorden te zoeken en te integreren in uw gidsen, video’s en blogs.
  • Hoogwaardige content: Content moet bruikbaar en uitgebreid zijn, voldoen aan de behoeften van de doelgroep en voldoen aan de E-E-A-T-richtlijnen (Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness) van Google.
  • User-Generated Content (UGC): Moedig uw klanten aan om beoordelingen van uw producten te plaatsen en getuigenissen achter te laten. UGC kan de authenticiteit van uw merk aanzienlijk verbeteren en uw SEO een boost geven, vooral voor lokale bedrijven.
  • Blog voor SEO: Het schrijven van een blog kan erg handig zijn voor SEO, aangezien blogs meestal meer beschrijvend zijn. Door in deze blogposts verschillende veelvoorkomende problemen aan te pakken, wordt

🚀 Blog Tips:

  • Gebruik relevante trefwoorden en neem duidelijke call-to-action (CTA’s) op.
  • Concentreer u op het aanpakken van de zorgen van uw publiek en richt u op long-tail zoekopdrachten.

Kleine bedrijven zullen veel baat hebben bij consistente informatieve inhoud, omdat dit hun online aanwezigheid zal verbeteren en nieuwe klanten zal aantrekken.

Technische SEO-implementatie

Focussen op de technische kant van SEO is ook net zo belangrijk voor sterke prestaties. Dit omvat het verbeteren van de paginasnelheid, het verkrijgen van een HTTPS-codering voor de site en het bouwen van een XML-sitemap zodat zoekmachines uw webpagina’s kunnen vinden en indexeren.

Belangrijkste technische SEO-strategieën:

  • Sitesnelheid: De gebruikerservaring verbetert aanzienlijk met een snelle website, wat resulteert in betere rankings. Probeer Google PageSpeed Insights en andere tools om uw laadtijd bij te houden en te verhogen.
  • HTTPS-beveiliging: controleer of uw site HTTPS gebruikt. Dit geeft bezoekers niet alleen vertrouwen, maar is ook een signaal voor de rangschikking.
  • XML-sitemap: Voeg een XML-sitemap toe om het voor zoekmachines gemakkelijker te maken om uw webpagina’s te vinden en te indexeren. Screaming Frog is een van de vele tools die helpen bij het maken van sidemaps.
content marketing

Source: Depositphotos

Contentmarketing: uw publiek betrekken

Waardevolle inhoud creëren

Het opbouwen van vertrouwen en loyaliteit zal geworteld zijn in het gemakkelijker maken van het leven van andere mensen en het produceren van boeiende inhoud die de pijnpunten van uw publiek in 2025 aanpakt. U kunt storytelling gebruiken, samen met momenten achter de schermen, om de menselijke kant van uw bedrijf naar voren te brengen. AI kan helpen bij het personaliseren en produceren van inhoud om de relevantie te behouden, terwijl UGC u helpt meer betrokken te zijn bij uw gemeenschap. Als u een mkb-bedrijf bent dat op zoek is naar groei, kan het gebruik van digitale marketingstrategieën voor startups u helpen het meeste uit uw contentmarketinginspanningen te halen.

🚀 Belangrijkste contentmarketingstrategieën voor 2025:

  • Storytelling: Het Content Marketing Institute stelt voor dat marketeers verhalen gebruiken om emoties op te roepen bij hun doelgroep. Dit helpt om een diepere band met klanten tot stand te brengen.
  • Inhoud achter de schermen: Door te laten zien hoe het bedrijf werkt, komt het bedrijf betrouwbaarder en transparanter over.
  • AI-tools voor het maken van inhoud: Personalisatie is op schaal te vinden met tools zoals Jasper, ChatGPT en Writesonic. Deze tools zijn geweldig voor het maken van bijschriften op sociale media, videoscripts en zelfs blogposts.
  • Door gebruikers gegenereerde inhoud (UGC): Moedig klanten aan om foto’s, recensies en andere ervaringen te delen. Dit schept niet alleen vertrouwen, maar vergroot ook de betrokkenheid van de gemeenschap. Door UGC te integreren in uw innovatieve digitale marketingstrategieën kunt u zich echt onderscheiden van uw concurrentie.

Social media marketing: verbinding maken in realtime

Strategie voor platformselectie

Het kiezen van de relevante platforms is cruciaal voor kleine bedrijven met digitale marketingstrategieën voor 2025. De ontwikkeling van elk social media platform betekent demografische verschuivingen, en het is belangrijk om binnen de veranderingen te blijven. Een jonger publiek blijft zich aangetrokken voelen tot korte video’s, binnen TikTok en Instagram. Rollen lijken de favorieten te zijn. Desalniettemin, gezien de onzekerheden rond platforms zoals TikTok, is het een goed idee om uw aanwezigheid op sociale media te diversifiëren.

De juiste platforms voor uw bedrijf:

  • Facebook: perfect voor lokale bedrijven en doelgroepen. Het is gemakkelijk om een breed scala aan mensen te bereiken via veel verschillende soorten inhoud.
  • Instagram: Het meest geschikt voor visuele inhoud, met als extra bonus interactief betrokken zijn via Stories.
  • LinkedIn: Beste keuze voor B2B-marketing, professioneel netwerken en het weergeven van uw bedrijf als een thought leader.
  • TikTok: Perfect om een jonger publiek te bereiken door middel van creatieve, korte video’s.
Strategies for Small Businesses in 2025

Source: Statista, 2025

Door de juiste platforms te kiezen, kunnen kleine bedrijven een sterkere aanwezigheid op sociale media opbouwen en realtime verbindingen met klanten bevorderen

Planning van de inhoudskalender

Als onderdeel van de digitale marketingstrategie zal een klein bedrijf in 2025 het cruciaal vinden om een inhoudskalender te ontwikkelen met het oog op het plaatsen van consistentie en de betrokkenheid van het publiek. Vooraf geplande berichten helpen ervoor te zorgen dat de campagnes te allen tijde op schema blijven.

Voordelen van een contentkalender:

  • Consistentie: Regelmatig posten helpt vertrouwen op te bouwen en houdt uw publiek betrokken.
  • Strategische afstemming: Zorgt ervoor dat uw inhoud aansluit bij de bedrijfsdoelstellingen en belangrijke gebeurtenissen.
  • Contentmix: Een uitgebalanceerde mix van promotionele en interactieve content stimuleert een betere betrokkenheid.

Met behulp van een contentkalender wordt het maximaliseren van de creatie van gerichte content een eenvoudige taak voor bedrijven, omdat hun volledige digitale marketingstrategieën om bedrijven te helpen groeien , in beeld kunnen worden gebracht.

Betrokkenheid Technieken

Om betrokkenheid te bevorderen en loyaliteit op te bouwen, zouden kleine bedrijven zich in 2025 moeten richten op livestreamvideo’s en het plaatsen van verhalen. Snelle reacties op opmerkingen en berichten bouwen een sterke relatie op met het publiek. Bovendien kunnen AI-chatbots gepersonaliseerde, realtime antwoorden bieden, waardoor de klantenservice nog beter wordt.

Korte video: Korte video’s (15-60 seconden) zijn effectief voor het delen van snelle tips, demo’s of het aanpakken van pijnpunten van klanten, met een duidelijke CTA om actie te stimuleren.

📊 Volgens het Sprout Social-rapport is 93% van de consumenten van mening dat merken de online cultuur moeten bijhouden. Het onderzoek toont aan dat het van vitaal belang is om:

  • Plaats inhoud die leuk en uniek is, die uw merk op een meer herkenbare manier weergeeft.
  • Bied klanten een snelle en op maat gemaakte service.
  • Gebruik sociale mediapagina’s als verkoopmedium.
  • Houd de online cultuur in de gaten terwijl u aandacht besteedt aan wat uw publiek zegt.

Aan de andere kant somt het onderzoek 6 digitale marketingstrategieën op die u moet vermijden:

  • Verspreid verkeerde informatie.
  • Gebruik een verkoopzware of zakelijke toon.
  • Het overplannen van een inhoudskalender.
  • Trage en niet-gepersonaliseerde klantenservice.
  • Elke trend najagen.
  • Posten alleen maar om te posten.

Lokale SEO: klanten in de buurt aantrekken

Optimalisatie van Google-bedrijfsprofielen

Het optimaliseren van uw Google Business Profile (GBP) is cruciaal om lokale SEO een boost te geven en ervoor te zorgen dat u zichtbaar bent voor klanten in de buurt. Een volledig geoptimaliseerde GBP verbetert uw lokale zoekpositie en bouwt vertrouwen op bij potentiële klanten.

Optimalisatie stappen:

  • Voltooi uw profiel: Zorg ervoor dat elk veld correct is ingevuld, zoals uw bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer en openingstijden.
  • Gebruik visuals: Zorg ervoor dat elk veld correct is ingevuld, zoals uw bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer en openingstijden. 📊 Google meldt dat 42% meer mensen een routebeschrijving vragen naar Google-genoteerde bedrijven, terwijl 35% meer doorklikken naar de website wanneer foto’s van het bedrijf worden geüpload.
  • Moedig beoordelingen aan: Reacties op positieve beoordelingen verhogen uw positie en bouwen uw reputatie op. Door op beoordelingen te reageren, laat u klanten zien dat u ze waardeert. 📊 84% van de mensen volgens de Local Consumer Review Survey 2024 van BrightLocal vertrouwt evenveel op online beoordelingen als op aanbevelingen die persoonlijk worden gedaan.
  • Updates plaatsen: Houd uw profiel actief door aanbiedingen of evenementen te delen via Google Posts.
  • Optimaliseer met trefwoorden: Neem relevante trefwoorden die betrekking hebben op uw locatie op in de bedrijfsbeschrijving om de zichtbaarheid tijdens zoekopdrachten te vergroten.

Lokale contentstrategie

Het betrekken van uw lokale gemeenschap door herkenbare inhoud uit te brengen, kan een grote bijdrage leveren aan het verbeteren van uw zichtbaarheid en het bevorderen van relaties met potentiële klanten. Artikelen over lokale happenings, evenementen of collabs zullen beter worden ontvangen door de mensen in de gemeenschap. Door in contact te komen met influencers of andere bedrijven uit de omgeving voor promoties of evenementen, kunt u uw bereik naar hen vergroten.

Strategies for Small Businesses in 2025: email marketring

Source: Depositphotos

E-mailmarketing: klantrelaties onderhouden

Strategieën voor het maken van lijsten

Om de conversie en betrokkenheid te verhogen, is het belangrijk om content te leveren die is afgestemd op de behoeften van de klant. Het verstrekken van kortingen en exclusieve inhoud zijn altijd welkome prikkels voor de klanten om meer aanmeldingen te genereren. AI-tools kunnen ook helpen klanten te targeten door hun gedrag te analyseren en ervoor te zorgen dat uw berichten relevant en actueel zijn.

Segmentatie strategieën:

  • Locatiegebaseerd: Promoties of uitnodigingen voor evenementen kunnen geografisch worden aangepast.
  • Op basis van gedrag: Target klanten op basis van hun eerdere aankopen of website-interacties.

Geautomatiseerde campagnes voor efficiëntie

Met de vooruitgang in technologie hebben geautomatiseerde e-mails het mogelijk gemaakt om zonder veel moeite met klanten te communiceren. Mailchimp, Zoho Campaigns en Cusromer.io zijn slechts enkele platforms die segmentatie en het volgen van prestaties vergemakkelijken.

  • Welkomstserie: ActiveCampaign raadt aan om geautomatiseerde e-mails op te zetten om de producten en waardevolle inhoud onder de aandacht te brengen bij de nieuwe abonnees.

Automatisering in combinatie met segmentatie kan kleine bedrijven in staat stellen waardevolle betrokkenheid bij hun klanten te ontwikkelen en betere verkoopresultaten te behalen.

Influencer-partnerschappen: uw bereik vergroten

Identificeren van de juiste beïnvloeders

Samenwerken met influencers met wie je kernwaarden deelt, is een van de meest effectieve manieren om je bereik te vergroten. Volgens Forbes zijn micro-influencers (personen met minder dan 100 volgers met een hoge betrokkenheid) kosteneffectieve manieren om producten te promoten, omdat ze meer interacties hebben dan macro-influencers. De juiste influencer kan de naamsbekendheid vergroten en authentieke relaties met nieuwe klanten creëren.

De kracht van lokale influencers
Lokale influencers bieden een bedrijf een geweldige kans om het merk op de markt te brengen bij mensen die in een nauwe geografische nabijheid wonen. Influencers en micro-influencers die bij jou in de buurt wonen, hebben een toegewijde aanhang die naar hen opkijkt. 📊 Uit onderzoek van The HubSpot bleek dat 21% van de gebruikers van sociale media tussen 18 en 54 jaar in de afgelopen drie maanden een aankoop heeft gedaan op basis van de aanbeveling van een influencer.

👉🏽 Een boost aan voetverkeer of merkherkenning binnen uw gemeenschap kan worden bereikt via lokale influencers.

Hoe vind je influencers:

  • Identificeer lokale makers: Platforms zoals Instagram en Tiktok zijn de beste opties, aangezien de focus ligt op influencers die honderdduizenden volgers hebben.
  • Maak een voorstel: U kunt creatief zijn door ze gratis producten te presenteren of ze te betalen voor advertentiediensten.
  • Creëer authentieke campagnes: Laat influencers inhoud maken die past bij hun persoonlijke stijl voor maximale betrokkenheid. Authentieke campagnes zijn herkenbaarder en wekken vertrouwen bij hun volgers.

🚀 Pro-tip: Micro-influencers zijn niet alleen betaalbaarder, maar leveren ook betere betrokkenheidspercentages op, waardoor ze een meer kosteneffectieve keuze zijn voor uw campagnes.

Strategieën voor samenwerking

Bij het inschakelen van influencers is het het beste om op hun oordeel te vertrouwen om inhoud te creëren die authentiek en boeiend is voor hun publiek. Behandel de UGC’s die uit het partnerschap voortkomen als waardevolle activa die de geloofwaardigheid van het bedrijf versterken, zoals benadrukt door BusinessAdvice.

video marketing strategy

Source: Unsplash.com

Videomarketing: op een creatieve manier de aandacht trekken

Inhoudstypen en -indelingen

Volgens Video Marketing Statistics van Wyzowl zullen korte video’s, tutorials en inhoud achter de schermen de belangrijkste manieren zijn om de aandacht te trekken in 2025, waarbij videomarketing platforms als TikTok, Instagram en YouTube blijft domineren. Marketingstrategieën moeten boeiender en creatiever zijn, dus videomarketing zou essentieel zijn om de interactie met het publiek te stimuleren. Met AI-tools kan video-inhoud eenvoudig worden aangepast aan verschillende platforms, waardoor de algehele prestaties worden verbeterd.

Distributiekanalen

Dankzij de marketingtrends zijn video-first social media marketingtools zoals TikTok en Instagram Reels effectief. Het is van cruciaal belang dat marketeers weten waar ze de video moeten plaatsen, afhankelijk van de interesses van de doelgroep. HubSpots Video Marketing Report uit 2024, YouTube werkt het beste voor langere tutorials, terwijl Instagram Stories en TikTok Reels perfect zijn voor snelle video’s. AI-tools zoals InVideo of Animoto kunnen worden toegevoegd om te bekijken, ervoor te zorgen dat de video’s worden geoptimaliseerd voor elk platform en de betrokkenheid vergroten.

Pay-Per-Click (PPC) adverteren: directe zichtbaarheid

Wanneer u PPC-advertenties gebruikt, kunt u snel leads genereren. Uw bedrijf wordt direct zichtbaar en de doelgroep kan precies worden getarget. Als onderdeel van uitgebreide strategieën voor het genereren van leads in digitale marketing, kan PPC effectief potentiële klanten aantrekken die klaar zijn om te converteren.

Google Ads voor het vastleggen van

zoekintentieDoor Google Ads te gebruiken, kunt u bieden op de zoekwoorden, wat betekent dat uw bedrijf automatisch bovenaan de zoekresultaten wordt weergegeven. Op deze manier krijg je veel verkeer van mensen die op zoek zijn naar wat je aanbiedt.

Hoe u Google Ads voor u kunt laten werken

  • Gebruik relevante zoekwoorden: Target zoekwoorden met een hoge intentie met behulp van tools zoals Google Keyword Planner.
  • Optimaliseer advertentieteksten: Schrijf duidelijke en directe advertenties met sterke CTA’s.
  • Conversies bijhouden: Houd de prestaties bij en pas uw uitgaven aan op de advertenties die het beste werken door ‘Conversies bijhouden’ in te stellen.

Tools om je promotie een boost te geven

Geautomatiseerde platforms zoals Selltoro maken het gemakkelijk om uw marketingcampagnes op Google en andere platforms te beheren. Met tools die biedingen, advertentie-optimalisatie en het bijhouden van prestaties automatiseren, kunt u tijd besparen en betere resultaten behalen. Of u nu Google Shopping-campagnes uitvoert of uw site promoot op sociale media, deze platforms helpen u om zonder gedoe op de hoogte te blijven en stellen ook kleine bedrijven die het zich niet kunnen veroorloven om een marketingbureau in te huren in staat om uit te blinken in wat ze doen.

Selltoro is een geautomatiseerde PPC-manager waarmee kleine bedrijven hun zichtbaarheid op Google en sociale-mediaplatforms kunnen vergroten om in recordtijd gekwalificeerde leads te krijgen.

Strategies for Small Businesses in 2025

Source: HubSpot, 2025

Structuur van de campagne

Het succes van PPC-advertenties hangt volledig af van hoe gericht de aangepaste advertentiegroepen zijn, hun doelen en het budgetbeheer. AI-tools bieden campagne-optimalisatie die op gedrag gebaseerde aanpasbare aanpassingen biedt. Zowel AI-tools als handmatige benaderingen zoals regelmatige monitoring brengen u dichter bij het bereiken van uw bedrijfsdoelstellingen met een hoge ROI. Geautomatiseerde strategieën zoals Doel-CPA en Doel-ROAS zijn ook geweldige manieren om biedingen in te stellen.

Zoekwoord Strategie

Het uitvoeren van uitgebreid zoekwoordenonderzoek is cruciaal om ervoor te zorgen dat uw advertenties worden gekoppeld aan de juiste zoekopdrachten. Long-tail zoekwoorden zijn vooral effectiever bij nichemarketing en hogere conversieratio’s. Google Keyword Planner en SEMrush kunnen u helpen uw strategie te verbeteren en trends te voorspellen, waardoor uw zichtbaarheid wordt verbeterd.

Optimalisatie van het budget

Een juiste toewijzing van budget is de sleutel tot het maximaliseren van de PPC-campagnes. Kostenbeheersing wordt bereikt door te investeren in de best presterende advertenties, terwijl de slecht presterende advertenties in de wacht worden gezet of de biedingen worden aangepast. De functie ‘Aanbevelingen’ in Google Ads maakt het mogelijk om de activiteit te volgen en biedingen concurrerend aan te passen in de veilingen.

Mobiele optimalisatie: gebruikers onderweg bereiken

Responsief ontwerp

Google heeft vastgesteld dat een responsieve website noodzakelijk is naarmate het mobiele gebruik toeneemt, rekening houdend met toegankelijkheid en zoekmachineoptimalisatie. Een responsief ontwerp past zich soepel aan verschillende schermformaten aan, zodat gebruikers door de site kunnen navigeren, ongeacht het apparaat dat ze gebruiken.  Een website die geschikt is voor mobiele apparaten kan ook de betrokkenheid van gebruikers vergroten door de sessieduur te verlengen en tegelijkertijd het bouncepercentage te verlagen.

Mobiele gebruikerservaring

Het optimaliseren van de mobiele gebruikerservaring (UX) is de sleutel tot het behouden van bezoekers en het verminderen van het verlaten van winkelwagentjes.  Het gaat om het verbeteren van de laadsnelheid, de lay-out van de site en het afrekenproces. Mobile first design pakt al deze problemen aan en stelt uw klanten in staat om eenvoudig bestellingen te plaatsen op deze telefoon of tablet.

Optimalisatie van de snelheid

Mobiele paginasnelheid, net als Neil Patel opmerkt, is belangrijk voor zowel SEO als gebruikersbehoud.  Een pagina die er te lang over doet om te laden, kan resulteren in een hoger bouncepercentage en een negatief effect op de conversies. Technieken zoals het optimaliseren van afbeeldingsformaten, het verkleinen van CSS- en JavaScript-bestanden en het gebruik van een Content Delivery Network (CDN) kunnen de laadtijden aanzienlijk verbeteren.

Strategies for Small Businesses in 2025: Mobile marketing

Source: Depositphotos

 

Retargeting-campagnes: bezoekers terughalen

Segmentatie van het publiek

Retargeting kan zeer nuttig zijn voor het bereiken van gebruikers die interactie hebben gehad met uw merk, maar niet zijn omgezet in klanten. Doelgroepsegmentatie is belangrijk bij het uitvoeren van succesvolle retargeting-campagnes, omdat u hiermee bepaalde berichten kunt maken met betrekking tot acties zoals het verlaten van de winkelwagen of bepaalde productpagina’s. Tools zoals Google Ads en Facebook Ads Manager bieden verschillende segmentatie-opties waarmee u gepersonaliseerde campagnes kunt uitvoeren.

📊 HubSpot meldt dat slechts 2% van het websiteverkeer bij het eerste bezoek converteert.

Effectieve segmentatie is moeilijk, maar belangrijk om het meeste uit uw retargeting en PPC-budgettering te halen. Hier zijn tips van Growth Minded Marketing die kunnen helpen:

  • Gedragssegmentatie: Dit houdt in dat er gebruikerssegmenten worden gemaakt op basis van hun activiteiten op uw site. Deze activiteiten kunnen bestaan uit paginabezoeken en de duur van het verblijf.
  • Demografische segmentatie: Dit kan worden gedaan door het specificeren van doelleeftijden, geslachten, inkomen of opleidingsniveaus.
  • Geografische segmentatie: gebruik een land, stad of regio om te begrijpen waar mensen zich bevinden.
  • Segmentatie op basis van apparaten: advertenties kunnen worden aangepast aan het type apparaat dat wordt gebruikt, zoals desktop, tablet of mobiel.
  • Recentheid en frequentiesegmentatie: Richt u op gebruikers die uw bedrijf gebruiken of uw site vaak bezoeken en onlangs interactie met hen hebben gehad.
  • Aangepaste segmenten: maak segmenten voor gebruikers die hun winkelwagentje verlaten zonder de aankoop te voltooien en target ze met advertenties.

Campagne Strategie

Om klantbetrokkenheid aan te moedigen, moet de primaire focus liggen op personalisatie. Bouw vertrouwen op en verhoog de conversieratio’s door getuigenissen van klanten toe te voegen of door kortingen, gratis proefversies of tijdelijke aanbiedingen aan te bieden. Het toevoegen van sociaal bewijs, zoals klantrecensies of door gebruikers gegenereerde inhoud, kan ook het vertrouwen vergroten en organische conversies stimuleren.

Optimalisatie van prestaties

Een goed beheerde campagne vereist constante controle en updates. Google Analytics en Facebook Ads bieden je de tools om resultaten te meten en verbeterpunten te identificeren. De campagnes zelf hebben een scala aan targetingmogelijkheden, en dat geldt ook voor het advertentiemateriaal – constante A/B-tests zullen uw resultaatratio verbeteren.

Betrokkenheid van de gemeenschap: lokale connecties maken

Deelname aan lokale evenementen

Vergroot de zichtbaarheid van uw bedrijf door workshops, liefdadigheidsevenementen of lokale bijeenkomsten bij te wonen of te sponsoren. Het opbouwen van een positieve reputatie binnen de gemeenschap is uiterst belangrijk voor het belangrijkste bezit van een bedrijf, het merkimago. Betrek de gemeenschap door lokale evenementen bij te wonen om de zichtbaarheid van het merk te vergroten.

Partnerschappen met de gemeenschap

Samenwerken met andere lokale bedrijven is een geweldige manier om uw bereik te vergroten en tegelijkertijd goodwill te bevorderen. Gezamenlijk georganiseerde evenementen, gezamenlijke aanbiedingen en crosspromoties vergroten de zichtbaarheid van het merk aanzienlijk en versterken de banden met de gemeenschap.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Uit wat we tot nu toe hebben besproken, is sociale verantwoordelijkheid niet alleen gunstig voor uw merkimago, maar ook voor uw klanten. Lokale bedrijven die iets teruggeven aan de gemeenschap hebben loyale beschermheren die hun inspanningen ondersteunen.

Conclusie en volgende stappen

Als u een klein bedrijf bent dat zich zorgen maakt over kosten, hoeft marketing niet duur en overdreven complex te zijn. Zoals we eerder hebben opgemerkt, zijn er manieren om uw doelen en beschikbare middelen zoals contentproductie, AI-hulp en sociaal luisteren te meten en te targeten, die een bouwsteen voor groei zullen bieden.

Elke marketingactiviteit vereist tijd en geduld. Bij elke stap van het proces zal men altijd moeten testen en bijsturen. Werk eerst aan een of twee strategieën, zoals het implementeren van een PPC-campagne of het uitvoeren van uw SEO om de hoogste ROI te zien, en meet vervolgens het resultaat om nieuwe strategieën te analyseren die uw bedrijf zou kunnen toepassen.

Volgende stappen:

  1. Voer een zelfbeoordelingsplan uit en analyseer welke marketingtactieken u momenteel hanteert.
  2. Stel duidelijke doelen en identificeer wat succes voor jou betekent. Is het het stimuleren van websiteverkeer, het genereren van leads of het verhogen van de verkoop? Al deze resultaten zijn perfect haalbaar.
  3. Test nieuwe tools. Zorg ervoor dat u volledig gebruik maakt van beschikbare tools zoals Google Analytics om dieper in te gaan op uw prestaties en meer gedaan te krijgen.
  4. Leer de lokale gemeenschap of het online publiek kennen door betekenisvolle relaties op te bouwen; Dit zal een grote impact hebben op uw inspanningen.

Het belangrijkste is om te onthouden om de ene stap voor de andere te zetten: begin vandaag, wees flexibel en blijf vooruitgang boeken.

FAQ

Source: Depositphotos

Veelgestelde vragen

Hoe kunnen kleine bedrijven SEO gebruiken om te helpen bij marketing?

Kleine bedrijven zijn beter gediend met SEO omdat het manieren en middelen biedt om hun online aanwezigheid te verbeteren. Door uw inhoud op de website te krijgen en vervolgens de technische details op te lossen, kunt u via zoekmachines het beoogde publiek binnenhalen en het organische siteverkeer vergroten. Dit vereist veel geduld, maar als het goed wordt gedaan, zal het resultaat lonend zijn omdat de kans groter is dat ze converteren.

Kunnen kleine bedrijven uitblinken in contentmarketing?

Zeker! Contentmarketing garandeert dat kleine bedrijven hun investering terugverdienen wanneer ze boeiende inhoud uitbrengen die voldoet aan de behoeften van het publiek. Ze bouwen vertrouwen en geloofwaardigheid op. De focus ligt op het bieden van hulp met uitstekende blogs, video’s en handleidingen die u positioneren als een autoriteit in de branche. Deze strategie heeft als bijkomend voordeel dat abonnees ook blijven en zich verder bezighouden met video-inhoud.

Hoe kunnen kleine bedrijven social media marketing gebruiken?

Als het gaat om contact maken met uw publiek op een bepaald moment waar ook ter wereld, is sociale media de juiste keuze. Veel kleinschalige ondernemingen maken van de gelegenheid gebruik om Facebook, Instagram en LinkedIn te gebruiken om fascinerende inhoud te plaatsen en in contact te komen met hun volgers, terwijl ze tegelijkertijd advertenties weergeven die zijn gericht op mensen die waarschijnlijk zullen converteren. Zorg ervoor dat je vaak verschijnt, ga in gesprek met volgers en je merkloyaliteit zal beginnen toe te nemen.

Hoe moet een klein bedrijf e-mailmarketing benaderen?

Het belangrijkste doel van e-mailmarketing is om de klanten gepersonaliseerde diensten en, nog belangrijker, waarde te bieden. Richt je berichten op zo’n manier dat je ze makkelijker kunt afstemmen op specifieke klantgroepen. Alleen al klantsegmentatie zorgt voor een betere verzending van e-mails, of het nu gaat om exclusieve aanbiedingen, handige tips of zelfs educatieve inhoud die op de een of andere manier nuttig kan zijn. Zorg ervoor dat u de ingestelde statistieken, zoals open rates en conversies, beoordeelt en pas de aanpak aan op basis van wat het beste werkt.

Hoe meet u het succes van uw digitale marketinginspanningen voor kleine bedrijven?

Prestatiestatistieken van uw digitale marketinginspanningen zijn onmisbaar voor trackingdoeleinden. Let op belangrijke statistieken zoals het verkeer naar uw site, de conversieratio’s, de klikfrequenties en de ROI als geheel, deze zullen u enorm helpen. Tools zoals Google Analytics zijn in deze tijden handig, omdat ze u kunnen helpen alles samen te organiseren en u de juiste beslissingen te laten nemen voor de volgende campagnes.

Artikel delen
Jan Janouškovec
Jan Janouškovec
CEO, Selltoro
Selltoro
Dit artikel wordt je aangeboden door

Selltoro

Selltoro.com is an automated marketing tool that makes promoting e-commerce businesses way easier. It assists online businesses in reaching their target audience, improves advertising efficiency, and achieves remarkable results without the laborious effort of posting and managing ads. It’s designed to take care of the heavy lifting in performance marketing, so businesses can focus on growing while Selltoro handles the rest. Simple, efficient, and super effective.

Vergelijkbare artikelen
58% deelt e-mail voor kortingen, maar bescherm sociale gegevens
3 min. lezen

58% deelt e-mail voor kortingen, maar bescherm sociale gegevens

Retailers merken dat klanten weliswaar dol zijn op kortingen, maar dat ze zich ook zorgen maken over hun privacy bij het delen van persoonlijke informatie. Volgens een recent onderzoek van Daemon, een adviesbureau voor digitale transformatie, blijven promotionele aanbiedingen en e-mail voor kortingen een sterke aantrekkingskracht uitoefenen op generaties; Millennials leiden met 67%, gevolgd door […]

Artikel lezen
Digitale portemonnee-passen: verhoog uw e-commerceverkoop met mobiele coupons
4 min. lezen

Digitale portemonnee-passen: verhoog uw e-commerceverkoop met mobiele coupons

Van eenvoudige instapkaarten tot effectieve marketingtools, digitale portemonnee-passen hebben een aanzienlijke ontwikkeling doorgemaakt. Binnen mobiele portemonnee-apps zoals Apple Wallet, Google Pay en Samsung Pay kunnen deze digitale representaties alles bevatten, van instapkaarten en tickets tot lidmaatschapskaarten, klantenkaarten en kortingsbonnen.

Artikel lezen
88% van de shoppers wil omnichannel: 5 belangrijke strategieën voor modern retailsucces
5 min. lezen

88% van de shoppers wil omnichannel: 5 belangrijke strategieën voor modern retailsucces

Het nieuwste jaarlijkse Bazaarvoice Shopper Experience Index (SEI) rapport brengt nieuwe inzichten in waar de verwachtingen van de huidige shoppers naartoe gaan. Het onderzoek werd uitgevoerd onder een steekproef van meer dan 8.000 klanten uit landen als de VS, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Canada, Australië en India. Waarom is omnichannel het modewoord van vandaag? En welke […]

Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+