
De zevende CRO Commerce-conferentie vond plaats op 14 oktober in Zagreb, met meer dan 600 professionals uit e-commerce, digitale marketing, logistiek en technologie. Het centrale thema was de impact van AI op online retail.
“Online fraude zal blijven groeien – nepwebsites, phishing, gehackte e-mailaccounts en oplichting door investeringen”, zegt Marcel Majsan, president van eCommerce Kroatië. Volgens hem winkelen veel klanten alleen bij grote winkels en geven ze de voorkeur aan rembours boven kaartbetalingen, wat de groei van het hele ecosysteem vertraagt.
Laag vertrouwen vertraagt aankopen
Kroatië heeft een add-to-cart-percentage dat de helft is van het wereldwijde gemiddelde, wat volgens Majsan wijst op een aanzienlijk vertrouwenstekort. Het Safe Shop-systeem is bedoeld om dit probleem aan te pakken door middel van winkelcertificering en het verzamelen van geverifieerde klantbeoordelingen.
Automatisering verandert de regels
Hoofdsponsor Shipshape presenteerde projecten voor merken als Pevex, Podravka en Optika Anda.
“Automatisering aangedreven door AI definieert het volgende hoofdstuk van digitale handel”, zegt Ernest Antolović, partner bij het bedrijf.

Source: ecommerce.hr
Monri Payments presenteerde als gouden sponsor betalingstechnologieën, waaronder digitale portemonnees Apple Pay, Google Pay en Click to Pay. Het bedrijf organiseerde ook een paneldiscussie over de samenwerking tussen fintech en financiële instellingen.
DPD Kroatië benadrukte het belang van logistiek voor het opbouwen van vertrouwen. “Meer dan 80 procent van de Kroaten winkelt online en klanten hechten steeds meer waarde aan gemak en flexibiliteit boven prijs”, zegt Dario Lučić van DPD. Het bedrijf exploiteert een netwerk van 1.600 ophaallocaties in Kroatië en 135.000 in heel Europa.
Onderwijs als prioriteit
Keynote spreker Ivan Bildi, oprichter van het Masterbox-platform, drong er bij handelaren op aan om nu te beginnen met het adopteren van AI. “Over een jaar of twee zal de integratie complexer zijn en de verwachtingen hoger”, waarschuwde hij.
De conferentie werd georganiseerd door de vereniging eCommerce Kroatië met steun van partners, waaronder Lesnina, VIVnetworks, Boxnow, euShipments en anderen.