4 min. lezen

AI en merkreputatie: hoe kunstmatige intelligentie het vertrouwen in de media hervormt

Met de opkomst van kunstmatige intelligentie en de explosie van automatisch gegenereerde content verandert de manier waarop merken vertrouwen en zichtbaarheid opbouwen fundamenteel. Voor e-commercebedrijven is de verschuiving niet alleen een kwestie van trend, maar ook van hoe hun producten, waarden en reputatie zullen worden gepresenteerd in zoekopdrachten, die tegenwoordig vaak worden bemiddeld door AI. Een nieuwe studie van Hard Numbers brengt echter verrassende conclusies. Grote taalmodellen hebben nog niet de geadverteerde revolutie in de mediaruimte veroorzaakt. Integendeel, ze hebben het belang van traditionele media versterkt. Tegelijkertijd creëren ze een nieuw soort informatiestrijd, dit keer niet alleen voor klanten, maar ook voor posities in AI-reacties.

Veronika Slezáková
Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
AI en merkreputatie: hoe kunstmatige intelligentie het vertrouwen in de media hervormt
Bron: Depositphotos

Onderzoekers testten hoe kunstmatige intelligentie de 100 meest waardevolle merken ter wereld evalueert – met name vanuit het perspectief van hun kwaliteit, betrouwbaarheid, innovatie en algehele waarde. Het bleek dat AI het vaakst put uit traditionele redactionele media – deze hebben de meeste invloed op de reacties. Ze zijn goed voor 61% van alle door AI gegenereerde antwoorden en domineren vooral bij het evalueren van betrouwbaarheid (65%) en merkwaarde (72%).

Zelfs nu, nu digitale platforms domineren en content grotendeels wordt gegenereerd door kunstmatige intelligentie, blijft klassieke redactionele journalistiek de belangrijkste betrouwbare bron.

Genoemd worden in relevante media legt nog steeds veel gewicht in de schaal. En dat is precies waarom een goede PR-strategie meer waard is dan ooit .

AI and Brand Reputation

Source: Hard Numbers

AI vertrouwt merken – misschien te veel

De eigen content van merken heeft een verrassend sterke invloed op AI, vooral op het gebied van innovatie (66%) en kwaliteit (55%). LLM-modellen nemen vaak kritiekloos merkclaims over als feiten. Op vragen als “Is dit bedrijf betrouwbaar?” antwoorden ze in de stijl van “Ze beweren dat ze dat zijn – dus ja.”

“Grote taalmodellen vertrouwen op redactionele en propriëtaire inhoud bij het creëren van een imago van bedrijven. In tegenstelling tot journalisten kunnen ze echter niet kritisch denken of een onafhankelijke mening vormen”, aldus de enquête van Hard Numbers.

Hoewel kunstmatige intelligentie niet veel vertrouwen heeft in bedrijfsverklaringen bij het beoordelen van betrouwbaarheid of prijs, laat het zich er veel meer door beïnvloeden op onderwerpen als innovatie en kwaliteit. Het is zowel een kans als een risico; Het hangt af van hoe verantwoord merken omgaan met hun inhoud.

AI trusts brands

Source: Hard Numbers

Bedrijven beginnen AI-systemen serieus te nemen en benaderen ze op dezelfde manier als journalisten of investeerders, omdat ze de merkperceptie beïnvloeden.

AI en merkreputatie: een nieuw tijdperk van SEO-optimalisatie

Zoekmachineoptimalisatie is nog steeds erg belangrijk, maar de grenzen worden steeds groter. Het gaat niet langer alleen om Google. Merken monitoren steeds vaker hoe AI-taalmodellen hun content verwerken. Deze modellen hebben hun eigen regels. Zoals uit onderzoek blijkt, vertrouwt AI voornamelijk op geoptimaliseerde inhoud. Het moet een duidelijke structuur, correcte metadata en hoogwaardige verknoping hebben.

Dergelijke pagina’s verschenen vaker als bron in door AI gegenereerde reacties, vooral voor onderwerpen die verband houden met innovatie.

SEO is niet dood. Maar merken moeten ook rekening houden met hoe kunstmatige intelligentie ‘denkt’.

Contentstrategie moet ook ethisch zijn

Op het eerste gezicht lijkt het erop dat als AI geverifieerde bronnen en redactionele inhoud vertrouwt, het risico op verkeerde informatie laag zou moeten zijn. Onderzoek toont echter het tegenovergestelde aan. Kunstmatige intelligentie put uit bronnen die technisch gezien betrouwbaar lijken, maar zelf niet kunnen herkennen of informatie waar of misleidend is.

Het kan niet kritisch denken als een journalist; Het kan niet-geverifieerde claims niet in twijfel trekken of vervolgvragen stellen. Dit betekent dat als een merk inhoud maakt die goed is geoptimaliseerd, gestructureerd is en er formeel betrouwbaar uitziet, AI deze zonder voorbehoud kan overnemen – zelfs in gevallen waarin een mens manipulatie gemakkelijk zou kunnen detecteren. Daarom waarschuwt het document voor het groeiende risico op verkeerde informatie.

In een omgeving waar AI het klassieke zoeken vervangt en mensen steeds meer vertrouwen op korte antwoorden zonder fact-checking, is de verantwoordelijkheid van merken nog belangrijker dan voorheen. Betrouwbaarheid heeft niet langer alleen betrekking op de inhoud zelf, maar ook op de manier waarop kunstmatige intelligentie deze verwerkt en doorgeeft zonder kritische filtering.

AI verandert de regels voor het opbouwen van een reputatie niet, maar versterkt aanzienlijk wat al werkt, vooral de kracht van redactionele inhoud. Kunstmatige intelligentie heeft ook een grote invloed op hoe merken met content werken, waar ze verschijnen en welke toon ze vandaag kiezen.

Artikel delen
Veronika Slezáková
Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Vergelijkbare artikelen
Hoe Mobile Commerce Community Marketing zorgt voor een hogere ROI dan traditionele kanalen
5 min. lezen

Hoe Mobile Commerce Community Marketing zorgt voor een hogere ROI dan traditionele kanalen

Mobiele applicaties beleven een van hun meest stabiele en tegelijkertijd meest winstgevende jaren. Na de pandemische hausse en de daaropvolgende correctie is de markt gestabiliseerd. Uit de cijfers blijkt dat de aandacht en het geld van gebruikers zich meer dan ooit tevoren op mobiel concentreren, waardoor mobile commerce community marketing de belangrijkste onderscheidende factor is […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Artikel lezen
Hoewel de budgetten voor B2B-advertenties groeien, worstelen marketeers nog steeds met efficiëntie
4 min. lezen

Hoewel de budgetten voor B2B-advertenties groeien, worstelen marketeers nog steeds met efficiëntie

Bedrijven geven meer uit aan reclame, maar de resultaten blijven vaak achter. Groeiende digitale advertentiebudgetten alleen zijn niet genoeg. Aankoopbeslissingen worden complexer, traditionele benaderingen werken niet meer en reclame schiet het doel voorbij. Een nieuw wereldwijd onderzoek laat zien waarom een rendement op de investering in B2B-marketing uitblijft. Laten we eens kijken wat marketeers eraan […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+