4 min. lezen

AI, deepfakes en frauduleuze websites. Digitale marketing is nog nooit zo riskant geweest

Digitale reclame verandert sneller dan ooit tevoren, en e-commercemerken moeten, samen met marketingbureaus, gelijke tred houden met nieuwe uitdagingen en kansen. Het Industry Pulse Report brengt in kaart welke trends, bedreigingen, deepfakes en innovaties het komende jaar vorm gaan geven aan online adverteren. Het is gebaseerd op de meningen van experts op het gebied van digitale media - adverteerders, bureaus, advertentietechnologiebedrijven en uitgevers - en geeft een overzicht van wat cruciaal zal zijn voor effectieve e-commercecampagnes in 2025.

Veronika Slezáková
Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
AI, deepfakes en frauduleuze websites. Digitale marketing is nog nooit zo riskant geweest
Bron: DALL·E

Het 2025 Industry Pulse Report van Integral Ad Science (IAS) is tot stand gekomen op basis van een enquête die in september 2024 in samenwerking met YouGov is uitgevoerd. Er waren 254 digitale reclame-experts in de VS bij betrokken , afkomstig van adverteerders, bureaus, advertentietechnologiebedrijven en uitgevers. Het doel was om de belangrijkste uitdagingen en kansen te identificeren die digitale reclame in 2025 vorm zullen geven.

Dominantie van sociale media en digitale video in e-commerce reclame

Sociale media blijven het dominante element van digitale advertentiestrategieën. Maar liefst 61% van de experts noemde het hun hoogste prioriteit. Deepfakes, desinformatie en risico’s in verband met merkveiligheid vormen echter een serieuze uitdaging.

Video-inhoud is steeds meer verweven met sociale platforms, waardoor digitale videoreclame groeit – 71% van de experts verwacht een toename van de programmatische uitgaven voor videoreclame.

Voor e-commercemerken betekent dit twee belangrijke dingen:

  • Investeringen in social shopping en influencer marketing zijn essentieel, aangezien consumenten steeds vaker rechtstreeks via sociale netwerken winkelen. 70% van de experts verwacht dat influencer marketing in 2025 een nog grotere rol zal spelen.
  • Het meten van mediakwaliteit met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) zal van cruciaal belang zijn voor het waarborgen van veilige advertentieplaatsingen, aangezien 53% van de experts sociale media beschouwt als de meest risicovolle omgeving vanuit het oogpunt van merkveiligheid.

AI, deepfakes en de bedreiging voor merkveiligheid

De proliferatie van door AI gegenereerde inhoud en deepfakes wordt een van de grootste bedreigingen voor de kwaliteit van digitale media. Het rapport merkt op dat 76% van de experts de noodzaak benadrukte van onafhankelijke metingen om te voorkomen dat advertenties naast deepfake-inhoud worden geplaatst.

20% van de experts beschouwt deepfakes als de ernstigste bedreiging voor de mediakwaliteit in 2025.

Retailmedia: evenwicht tussen personalisatie en privacybescherming

Retailmedia worden een essentieel onderdeel van de advertentiestrategieën van e-commercebedrijven, maar zorgen over privacy en advertentietargeting blijven een uitdaging:

  • 68% van de experts zegt dat privacybeperkingen van invloed zullen zijn op advertentietargeting in retailmedia.
  • 58% is van mening dat contextuele targeting de sleutel zal zijn tot het behalen van campagnesucces zonder de privacyregels te schenden.

Dit suggereert een overgang van advertenties op basis van gebruikersgegevens naar contextuele advertenties, die zich richten op de inhoud en emoties die verband houden met gepubliceerd materiaal in plaats van op de persoonlijke gegevens van gebruikers.

Bestrijding van advertentiefraude en MFA-websites

Advertentiefraude en Made-for-Advertising-websites blijven advertentiebudgetten opslokken. MFA-sites, die in de eerste plaats zijn ontworpen om advertenties weer te geven in plaats van voor echte gebruikersbetrokkenheid, waren in het tweede kwartaal van 2024 goed voor 13% van de uitgaven voor programmatic advertising. Met de komst van generatieve AI wordt het maken ervan eenvoudiger.

AI, Deepfakes and Fraudulent Websites. Digital Marketing Has Never Been Riskier

Source: IAS

Nieuwe kansen in gaming en CTV

Nieuwe media worden een aantrekkelijke ruimte voor e-commerce reclame. Gaming en Connected TV (CTV) bieden nieuwe engagementmogelijkheden, maar brengen ook risico’s met zich mee op het gebied van mediakwaliteit:

  • 73% van de experts benadrukt het belang van niet-opdringerige advertentieplaatsing in games om te voorkomen dat de gebruikerservaring wordt verstoord.
  • 68% is van mening dat CTV-advertenties een lage zichtbaarheid hebben, omdat ze vaak op schermen worden weergegeven zonder actief te bekijken.

Voor e-commercemerken betekent dit dat adverteren in deze formaten strategische planning en grondige meting van de effectiviteit van de campagne vereist.

De toekomst van e-commerce adverteren in 2025

Dit rapport geeft voornamelijk de situatie op de Amerikaanse markt weer. Regelgeving, consumentengedrag en advertentieplatforms kunnen daar anders functioneren dan in Europa. Toch hebben de trends die digitale reclame in de VS vormgeven vaak ook invloed op de wereldwijde ontwikkelingen. Wat moeten we hieruit halen? Als u wilt dat uw advertenties in 2025 resultaten opleveren, moet u een duidelijke strategie hebben en controle hebben over waar en hoe ze worden weergegeven. Generatieve AI en deepfakes verhogen de risico’s die gepaard gaan met adverteren, dus het is belangrijk om dubieuze plaatsingen te vermijden en te vertrouwen op betrouwbare advertentieomgevingen.

Contextuele targeting kan helpen klanten te bereiken zonder invasieve tracking, terwijl nieuwe platforms zoals CTV en gaming nieuwe kansen kunnen bieden als u ze effectief kunt gebruiken. Denk aan transparantie, controle over de mediakwaliteit en een zinvolle evaluatie van campagneprestaties.

Artikel delen
Veronika Slezáková
Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Vergelijkbare artikelen
Meta AI wordt uitgerold in Europa
3 min. lezen

Meta AI wordt uitgerold in Europa

De techgigant Meta onthulde deze week dat zijn conversationele AI-tool zal worden ingezet in 41 Europese landen, waaronder die in de Europese Unie, evenals in 21 overzeese gebiedsdelen – wat hun grootste wereldwijde uitbreiding van Meta AI tot nu toe markeert.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Artikel lezen
Balkan Ecommerce Summit: wereldleiders komen bijeen in Sofia, april 2025
3 min. lezen

Balkan Ecommerce Summit: wereldleiders komen bijeen in Sofia, april 2025

De Balkan Ecommerce Summit 2025, een van de belangrijkste digitale handelsevenementen in de regio, zal Sofia op 29-30 april 2025 transformeren in de e-commercehub voor de hele Balkanregio in Arena Sofia. Dit historische evenement zal meer dan 4.000 deelnemers uit meer dan 20 landen, waaronder de Verenigde Staten en India, samenbrengen.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Artikel lezen
Meta vervangt factchecking officieel door Community Notes-systeem
4 min. lezen

Meta vervangt factchecking officieel door Community Notes-systeem

Vanaf deze week verandert Meta fundamenteel de manier waarop informatie wordt geverifieerd op Facebook, Instagram en Threads. In plaats van samen te werken met onafhankelijke factcheckers, introduceren ze Community Notes, een op crowdsourcing gebaseerd mechanisme. Deze verandering is controversieel, maar Meta presenteert het als een manier om vooroordelen te verminderen. Voor merken betekent dit een […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+