
Op basis van de cijfers wordt 4 januari 2025 de dag met de meeste bezoekers in de winkels, net als in 2023. Dit past bij het gebruikelijke gedrag van de Spaanse markt, waar het einde van het kerstseizoen mensen ertoe aanzet hun laatste aankopen te doen. Black Friday is nog steeds relevant, maar de populariteit van alternatieve goedkope evenementen heeft ervoor gezorgd dat zaterdag 30 november aan relevantie heeft ingeboet ten opzichte van 2023.
Veranderende klantpraktijken
Mede geïnspireerd door online evenementen met verlaagde prijzen, zoals Amazon Prime Deal Days, blijkt uit het onderzoek dat 21% van de Spaanse consumenten van plan is om in oktober met hun kerstinkopen te beginnen. Vanaf 2023 laat dit aantal een stijging van drie procentpunten zien. Met 46% van de millennials die van plan zijn om tijdens dit seizoen te winkelen, is de kans het grootst dat zij profiteren van dit evenement.
General Manager van Sensormatic Solutions in Iberia Ezequiel Durán zegt dat verkeersgegevens winkels helpen hun strategie te maximaliseren, niet alleen om de verkoop te stimuleren, maar ook om consumentenloyaliteit te ontwikkelen en nieuwe klanten aan te trekken.
November en Black Friday: hoogtepunten in de detailhandel
November blijft ondanks de veranderingen een geweldige maand om kerstinkopen te doen. 65% van de respondenten wil in deze maand beginnen met winkelen, wat aangeeft dat er vooral veel interesse is in het gebruik van kortingen en aanbiedingen. Eigenlijk zal 71% van de klanten goed letten op het zoeken naar kortingen. Aangezien 53% van de consumenten er de voorkeur aan geeft objecten te zien of aan te raken voordat ze een aankoop doen, benadrukt het onderzoek ook dat voor de meeste consumenten het bezoeken van fysieke winkels cruciaal is voor productvalidatie.

Source: Depositphotos
Elementen die van invloed zijn op de aankoopkeuze
De economie en prijzen (68%), productkwaliteit (57%) en promoties in de winkel (50%) staan op de eerste plaats van de factoren die het meest van invloed zijn op het koopgedrag tijdens Kerstmis. In een gecompliceerde economische omgeving toont dit laatste cijfer de waarde aan van aantrekkelijke kortingen en een concurrerend prijsbeleid om mensen aan te trekken.
Met € 38,30 meer dan vorig jaar bedragen de gemiddelde uitgaven van Spaanse huishoudens voor geschenken in 2024 € 499,70. Mannen willen ook meer uitgeven dan vrouwen (€ 510,70 tegen € 490,90). Millennials hebben met 445,20 euro het laagste budget; 45,7% van henheeft de neiging om over te stappen op goedkopere producten.
Omnichannel-winkelen op aanvraag
Als gevolg van een toename van de trend naar multichannel winkelen, die jaar na jaar nog steeds toeneemt, wil 66% van de Spaanse consumenten gebruik maken van online winkeldiensten met thuisbezorging. Wat de productcategorieën betreft, zullen gezondheid en schoonheid (12%), speelgoed en boeken (13%) en kleding (27%) de belangrijkste uitgavengebieden zijn.
Kerstinkopen: duurzame aanpak
Nu 70% van de respondenten bereid is meer te betalen voor duurzame artikelen, wordt duurzaamheid ook steeds belangrijker bij aankoopkeuzes. Hoewel hun interesse hoog is, geeft 26% toe dat de inflatie hun vermogen om dit te doen heeft beperkt. De groep die zich het minst zorgen maakt over dit element zijn de babyboomers; 37,5% van hen is terughoudend om meer uit te geven aan milieuvriendelijke goederen.
Alles bij elkaar genomen lijkt het kerstseizoen van 2024 spannend en competitief te worden, met een duidelijke nadruk op het maximaliseren van de omnichannel-ervaring en consumentenloyaliteit via verkeersanalyses en slimme promoties. Fysieke winkels zullen altijd van vitaal belang blijven, maar internetwinkels zullen steeds relevanter worden.