2 min. lezen

4 van de 5 influencers overtreden regels op commerciële inhoud

Nu de Digital Services Act (DSA) van kracht is, heeft de Europese Commissie een rapport gepubliceerd over oneerlijk influencergedrag.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
4 van de 5 influencers overtreden regels op commerciële inhoud
Bron: Depositphotos

De monitoring had betrekking op 576 influencers uit 22 EU-lidstaten, waaronder Luxemburg, Noorwegen en IJsland. Daaruit bleek dat tot 97% van hen commerciële inhoud plaatste, maar slechts 20% zei dat het reclame was. Uit het rapport van de Europese Commissie bleek ook dat tot 62% van de influencers zich niet aan de regels hield.

Influencers gebruikten andere bewoordingen zoals “samenwerking” (16%), “partnerschap” (15%) of een algemeen bedankje aan het partnermerk (11%) in plaats van het juiste label “betaalde samenwerking”.

De berichten hadden vooral te maken met mode, lifestyle, beauty, eten, reizen en fitness. Uit het onderzoek bleek dat 119 influencers zelfs ongezonde of gevaarlijke activiteiten promootten, zoals junkfood, alcoholische dranken, medische of cosmetische ingrepen, gokken of financiële diensten zoals cryptocurrency-handel.

Op 17 februari 2024 treedt de Digital Services Act in werking, die een grotere betrouwbaarheid en veiligheid van het internet vereist. Op grond van de DSA moeten influencers aangeven of hun inhoud commerciële boodschappen bevat en traceerbaarheidsinformatie verstrekken.

Het doel van de monitoring was om na te gaan of influencers voldoen aan de EU-consumentenwetgeving. Er werd gekeken naar berichten op Instagram, TikTok, YouTube, Facebook, X, Snapchat en Twitch. 82 influencers hadden meer dan 1 miljoen volgers, 301 hadden meer dan 100.000 en 73 hadden tussen de 5.000 en 100.000 volgers.

Van de 576 profielen zijn er 358 geselecteerd voor verder onderzoek. De nationale autoriteiten zullen contact met hen opnemen om hen te vragen zich aan de regels te houden. Zij kunnen zelfs verdere handhavingsmaatregelen nemen.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
Meta AI wordt uitgerold in Europa
3 min. lezen

Meta AI wordt uitgerold in Europa

De techgigant Meta onthulde deze week dat zijn conversationele AI-tool zal worden ingezet in 41 Europese landen, waaronder die in de Europese Unie, evenals in 21 overzeese gebiedsdelen – wat hun grootste wereldwijde uitbreiding van Meta AI tot nu toe markeert.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Artikel lezen
Balkan Ecommerce Summit: wereldleiders komen bijeen in Sofia, april 2025
3 min. lezen

Balkan Ecommerce Summit: wereldleiders komen bijeen in Sofia, april 2025

De Balkan Ecommerce Summit 2025, een van de belangrijkste digitale handelsevenementen in de regio, zal Sofia op 29-30 april 2025 transformeren in de e-commercehub voor de hele Balkanregio in Arena Sofia. Dit historische evenement zal meer dan 4.000 deelnemers uit meer dan 20 landen, waaronder de Verenigde Staten en India, samenbrengen.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Artikel lezen
Meta vervangt factchecking officieel door Community Notes-systeem
4 min. lezen

Meta vervangt factchecking officieel door Community Notes-systeem

Vanaf deze week verandert Meta fundamenteel de manier waarop informatie wordt geverifieerd op Facebook, Instagram en Threads. In plaats van samen te werken met onafhankelijke factcheckers, introduceren ze Community Notes, een op crowdsourcing gebaseerd mechanisme. Deze verandering is controversieel, maar Meta presenteert het als een manier om vooroordelen te verminderen. Voor merken betekent dit een […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+